Enviado por Hakim Ferria el Sáb, 12/16/2023 - 16:54
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ELECTRICAL TRUCKS
Development Original truck Lab for PHysical Integration
Coordinateur:
RENAULT TRUCKS
DOLPHIN (Development Original truck Lab for PHysical Integration) est né de la volonté de préparer l’arrivée des futures générations de poids lourds routiers électriques, en combinant les nouvelles technologies disponibles et en repensant leur usage dans ce contexte.
Le projet a pour ambition :
Enjeu:
Transport : Structures, Infrastructures et Mobilités
Partenaires:
LAMBERET
SAFETY TECH
UNIVERSITE CLERMONT AUVERGNE
Financement:
FRANCE 2030
Dates projet:
De 2023-01-01 00:00:00 hasta 2026-03-01 00:00:00
Montant global du projet:
809580
Contact:
Eric BIDEAUX, Simon CHESNE, Thomas CASTELAIN
Chapo:
Développement d’innovations dans les domaines de l’optimisation énergétique, de l’environnement, de la sécurité des usagers de la route, de l’ergonomie et de la vie à bord, destinées aux poids lourds grand routier électriques de futures générations.
Du robot à câbles à la structure active : application à la fabrication additive
Coordinateur:
INSA LYON
Responsable INSA:
Simon CHESNE
In this project, we challenge ourselves to increase the accuracy of trajectory tracking for cable-driven parallel robots (CDPRs) in additive manufacturing (AM) and to ensure the geometric quality of the produced parts. Indeed, our objective is to develop CDPRs with static and dynamic performance levels that meet the requirements of high-quality and high-productivity AM with a resolution of 0.1 mm.
Enjeu:
Energie pour un développement Durable
Partenaires:
CNRS
Financement:
ANR
Dates projet:
De 2023-03-01 00:00:00 hasta 2027-02-01 00:00:00
Montant global du projet:
645547
Contact:
simon.chesne@insa-lyon.fr
Chapo:
In the context of future generations of 3D printers, the CabTive project focuses on mastering the dynamic behavior of these rigid, fast, and precise structures
Revêtement adhérent d'apatite biomimétique fonctionnalisée pour implants en PEEK
Coordinateur:
CIRIMAT_INP TOULOUSE
Responsable INSA:
Ana-Maria TRUNFIO-SFARGHIU
Medical implants replace dysfunctional or missing body parts to maintain physiological functions. The associated market is growing by 4%/year. However, the key factor restraining the market is high implant costs. In this view, PEEK and CRF-PEEK due to biocompatibility, mechanical properties similar to that of bone and radiolucency, are increasingly used instead of metals. But, these biomaterials are bionert inducing a very limited osseointegration, which is THE expectation for bone implants.
Enjeu:
Santé Globale et Bioingénierie
Partenaires:
URCA
ENIT
UTBM
Financement:
ANR
Dates projet:
De 2022-10-01 00:00:00 hasta 2027-01-01 00:00:00
Montant global du projet:
615784
Contact:
ana-maria.sfarghiu@insa-lyon.fr
Chapo:
Adherent biomimetic apatite coating on PEEK implants to promote bone growth
Intra Cardiac Echography integration in Landing an Annuloplasty Device for transcatheter Mitral Valve Repair
Coordinateur:
HCL
Responsable INSA:
Benyebka BOU-SAÏD
The objective of the RHU ICELAND is to develop a new solution for annuloplasty of the mitral valve by transfemoral approach integrating an Intra Cardiac Ultrasound. Such a solution can be performed while the heart is beating, without cardiopulmonary bypass, thus providing a first-stage mitral valve repair solution for patients considered high risk who are not eligible for open surgery, and further for most patients requiring mitral valve repair. .
Enjeu:
Santé Globale et Bioingénierie
Partenaires:
INSA LYON - LAMCOS
INSA LYON - MATEIS
UCBL
CNRS
CENTRALE LYON
SORBONNE UNIVERSITE
CMINOV
CHU ST-ETIENNE
Financement:
PIA ANR
Dates projet:
De 2022-06-01 00:00:00 hasta 2027-06-01 00:00:00
Montant global du projet:
5529116
Contact:
benyebka.bou-said@insa-lyon.fr
Chapo:
A synergic innovation program made of multidisciplinary internationally recognized research labs
MOnItoRing of large scale complex technological systems
Coordinateur:
KU LEUVEN
Responsable INSA:
Jérôme ANTONI
Le projet européen ITN MOIRA (Monitoring Large-Scale Complex Systems) a pour but de promouvoir la coopération entre des universités, des instituts des recherches et des industriels européens afin de développer une expertise en maintenance des parcs d’éolienne.
Le projet implique des actions de recherche en ingénierie mécanique, en science informatique, en traitement des signaux et des données et en problèmes inverses.
Crack initiation in silicate glasses – plastic flow, shear bands and damage
Coordinateur:
SIMM
Responsable INSA:
Gergely MOLNAR
Silicate glasses are archetypal brittle materials where surface flaws dictate practical strength. Although there is little variation in the major mechanical properties of most silicate glasses (elastic modulus, hardness and fracture toughness all vary by less than a factor of two with composition), the resistance to surface damage stands out, with sometimes variations by two orders of magnitude with moderate composition changes.
Enjeu:
Environnement : Milieux naturels, Industriels et Urbains
Partenaires:
ECOLE SUPERIEUR PHYSIQUE CHIMIE INDUSTRIELLE PARIS - SIMM
Très Haute Performance en Cyclisme et Aviron pour 2024
Coordinateur:
ECOLE POLYTECHNIQUE
Responsable INSA:
Lionel MANIN
En aviron comme en cyclisme, le rapport entre l’homme et la machine est primordial. Jusqu’alors, les études menées pour maximiser la performance ont abordé l’être humain d’un côté et de la machine de l’autre, sans jamais qu’aucune mise en perspective des deux n’ait été envisagée. C’est précisément l’objectif de ce projet THCPA2024, que de faire coïncider ces deux domaines d’études.
Développement d'une approche couplée Energie de frottement - Théorie du troisième corps, pour modéliser la cinétique d'usure en fretting des contacts métalliques
Coordinateur:
CENTRALE LYON - LTDS
Responsable INSA:
Sylvie DESCARTES
L’usure par fretting (micro-déplacements alternés) est considérée comme une dégradation critique au niveau de nombreux contacts industriels (roulements, turbine, attaches moteur).
Passive Ambient Noise-based Structural monitoring through exploitation of Contact Acoustic Nonlinearity
Coordinateur:
UNIV VALENCIENNES - IEMN
Responsable INSA:
Eric CHATELET
This project is concerned with the fundamental study of an innovative damage detection and imaging method for structural monitoring. The principle is based on the use of ambient acoustic and vibrational noise as a substitute to incident ultrasound waves generated in conventional non-destructive testing methods.
Enjeu:
Transport : Structures, Infrastructures et Mobilités