Enviado por Elena Manea el Mar, 11/26/2024 - 10:43
Tags:
MAINTENANCE CONDITIONNELLE
SUPPLY CHAIN RESILIENCE
Action Franco-Australienne en Maintenance Préventive Intelligente
Coordinateur:
INSA Lyon
Responsable INSA:
Jérôme Antoni
The LVA of INSA Lyon and the Tribology and Machine Condition Monitoring research group of UNSW are developing research activities in predictive machine maintenance for the strategic sectors of energy production and aeronautics. The two teams have strong historical scientific collaborations that they wish to perpetuate through the FRAMPI project. The project aims to provide a joint response to the challenges associated with the safety and durability of materials by extending the service life of machine components.
Enjeu:
Energie pour un développement Durable
Dates projet:
De 2024-10-01 00:00:00 hasta 2027-09-01 00:00:00
Montant global du projet:
30000
Contact:
jerome.antoni@insa-lyon.fr
Chapo:
FRAMPI brings together two laboratories, in France and Australia, to design together innovative solutions to extend the life of components used in machinery. machines.
Matériaux Architecturés et Structures Alternatives pour la Fabrication de cordophones
Coordinateur:
LAUM
Responsable INSA:
Kerem EGE
The increasing scarcity of certain types of wood traditionally used in the manufacture of musical instruments is forcing luthiers to change their practices. This problem is now affecting species such as spruce, the main wood used to make soundboards for cordophones. Faced with this situation, the MAeStrAFone project proposes new strategies to meet both the ecological and technological challenges: making soundboards differently, while guaranteeing equivalence for the musician.
Enjeu:
Energie pour un développement Durable
Partenaires:
PIMM
ITEMM
INSTITUT JEAN LE ROND D'ALEMBERT
Financement:
ANR
Dates projet:
De 2023-10-01 00:00:00 hasta 2028-01-01 00:00:00
Montant global du projet:
604607
Contact:
kerem.ege@insa-lyon.fr
Chapo:
The aim of the MAeStrAFone project is to propose new structures for cordophones’ soundboards, designed in architectural materials that encapsulate all the vibratory and acoustic functionalities of traditional structures
SURVEILLANCE DE L'ETAT DE SANTE DES TRANSMISSIONS DE PUISSANCE
The Doctoral Network on Prognostics and heAlth management of nexT GeneRatiOn drivetraiNs
Coordinateur:
KU LEUVEN
Responsable INSA:
Jérôme ANTONI
The objective of the PATRON project is to develop the next generation of Prognostic and Health Monitoring methodologies, algorithms and technologies, so enabling condition monitoring of drivetrains, with the focus on real-time diagnostics and prognostics. This objective will be achieved by having 10 Doctoral Candidates working closely and interacting frequently in this inter and multi-disciplinary area.
Enjeu:
Energie pour un développement Durable
Partenaires:
IKERLAN
INSA LYON - LVA
LEUVEN INC
LULEA TEKNISKA UNIVERSITET
SAFRAN
SIEMENS
UJM
UNIV V LJUBLJANI
CNH INDUSTRIAL ITALIA
BONFIGLIOLI
MONDRAGON GOI ESKOLA POLITEKNIKOA JOSE MARIA ARIZMENDIARRIETA S COOP
Evaluation de l’impact de la SURFace libre sur le comportement vibroaCOUstique de l’objet immergé à Faible immersion
Coordinateur:
UNIVERSITE LE HAVRE-NORMANDIE
Responsable INSA:
Laurent MAXIT
In the context of maritime surveillance or anti-submarine warfare, knowledge of the acoustic field radiated or diffracted by a device immersed in water is essential for its operational or tactical use, as well as for its design. Monitoring systems include active and passive sonar devices. A passive sonar system exploits the noise radiated by the vehicule (submersible vessel, surface ship, drone, etc.) it seeks to detect. These radiated noises are generated by existing onboard machinery, cavitation, hydrodynamic flows, impulsive and transient sources, etc.
Enjeu:
Transport : Structures, Infrastructures et Mobilités
Partenaires:
NAVAL GROUP
Financement:
ANR
Dates projet:
De 2023-10-01 00:00:00 hasta 2025-12-01 00:00:00
Montant global du projet:
253915
Contact:
laurent.maxit@insa-lyon.fr
Chapo:
Study of the sea surface effects on acoustic radiation and scattering from resonant objects immersed in shallow water
Enviado por Hakim Ferria el Mar, 06/20/2023 - 11:52
Tags:
CONTRÔLE NON DESTRUCTIF
RADIOGRAPHIE NUCLÉAIRE
Radiographie Numérique Augmentée et Dynamique
Coordinateur:
INTERCONTROLE
Responsable INSA:
Philippe DUVAUCHELLE
Le projet RaNADyn vise à développer une solution innovante de radiographie numérique dynamique et haute résolution afin de garantir la sécurité et la sûreté des installations nucléaires. Cette avancée technologique améliorera la fiabilité et l’efficacité des processus d’inspection. La disponibilité du parc nucléaire sera maximisée tout en réduisant la dosimétrie du personnel. Les impacts seront à la fois économiques, sociétaux et environnementaux pour la filière nucléaire.
Ce projet a été financé par le gouvernement dans le cadre du plan de Relance.
Enjeu:
Energie pour un développement Durable
Partenaires:
ARKADIA Energy
Financement:
FRANCE RELANCE
Dates projet:
De 2021-06-01 00:00:00 hasta 2023-09-01 00:00:00
Montant global du projet:
960000
Contact:
philippe.duvauchelle@insa-lyon.fr
Chapo:
Radiographie numérique par comptage des photons – image temps réel et hyper – résolution
Enviado por Hakim Ferria el Mar, 06/20/2023 - 08:50
Tags:
BRUIT
EMISSION DE PARTICULES
Low particle Emissions and lOw Noise Tyres
Coordinateur:
IDIADA AUTOMOTIVE TECHNOLOGY SA
Responsable INSA:
Etienne PARIZET
As car and truck engines have become quieter and cleaner over the past decades, particulate and noise emissions from road-tyre interaction have become the dominant source of traffic-generated particulate emission and traffic noise. Both particulates (airborne or as microplastics) and noise are suspected to contribute to negative health outcomes for those living near busy roads.
Enjeu:
Transport : Structures, Infrastructures et Mobilités
Partenaires:
AUDI AKTIENGESELLSCHAFT
BAX INNOVATION CONSULTING SL
EUROTURBINE AB
FORD-WERKE GMBH
GOETEBORGS UNIVERSITET
JRC - JOINT RESEARCH CENTRE - EUROPEAN COMMISSION
RIJKSINSTITUUT VOOR VOLKSGEZONDHEID EN MILIEU
SHANDONG LINGLONG TIRE CO LTD
STATENS VAG- OCH TRANSPORTFORSKNINGSINSTITUT
TNO NEDERLANDSE ORGANISATIE VOOR TOEGEPAST NATUURWETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
Financement:
COMMISSION EUROPEENE
Dates projet:
De 2021-06-01 00:00:00 hasta 2024-05-01 00:00:00
Montant global du projet:
4112446
Contact:
etienne.parizet@insa-lyon.fr
Chapo:
Understanding and mitigating the effects on public health of emerging non-regulated nanoparticle emissions issues and noise.
Enviado por Anonyme (no verificado) el Vie, 05/06/2022 - 13:53
Tags:
AEROACOUSTIQUE
IMAGERIE
CiblAge des sources par voie Logicielle et Méthodes inverses pour l’AéroAcoustique
Coordinateur:
MICRODB
Responsable INSA:
Jérôme ANTONI
CALM-AA (CiblAge des sources par voie Logicielle et Méthodes inverses pour l’AéroAcoustique) propose des outils pour permettre la convergence des approches de simulations numériques et d’essais expérimentaux lors de travaux sur la réduction de bruit aéroacoustique. Ces outils permettront de conjuguer données de simulations et données expérimentales pour une plus grande pertinence des développements lors de la conception d’un nouveau produit dans l’aéronautique (train d’atterrissage, aile, ...).
Enjeu:
Transport : Structures, Infrastructures et Mobilités
Enviado por Anonyme (no verificado) el Mar, 02/15/2022 - 11:34
Tags:
ANTENNE ACOUSTIQUE
NUISANCES SONORES
Coordinateur:
MICRODB
Responsable INSA:
Quentin LECLERE
dBCatch brings together strong regional technological skills, in acoustics, electronics, image processing to provide a response to the societal challenges of the health of residents of urban areas confronted with the excessive noise emission level of certain vehicles.
Enjeu:
Transport : Structures, Infrastructures et Mobilités
Enviado por Anonyme (no verificado) el Mié, 04/28/2021 - 14:16
Tags:
EOLIENNES
MAINTENANCE
MOnItoRing of large scale complex technological systems
Coordinateur:
KU LEUVEN
Responsable INSA:
Jérôme ANTONI
Le projet européen ITN MOIRA (Monitoring Large-Scale Complex Systems) a pour but de promouvoir la coopération entre des universités, des instituts des recherches et des industriels européens afin de développer une expertise en maintenance des parcs d’éolienne.
Le projet implique des actions de recherche en ingénierie mécanique, en science informatique, en traitement des signaux et des données et en problèmes inverses.